Verejný ochranca ĽP = Ombudsman
História:
Funkciu zriadil v roku 1713 švédsky kráľ Karol XII. Poveril ombudsmana dozorom nad správaním sa kráľovských úradníkov. O 100 rokov neskôr bol inštitút ombudsmana po prvýkrát zakotvený vo Švédskej ústave.
Slovo ,,umbup'' pochádza zo stredovekej švédštiny a znamená moc alebo autoritu.
Slovo ,,ombud'' označuje osobu, ktorá koná v záujme iných.
Dnes:
Inštitút ombudsmana je zriadený v 70 štátoch sveta. Majú ho:
- monarchie: Švédsko, Nórsko, Holandsko, Dánsko
- republiky: Francúzsko, Fínsko, Rakúsko
- štáty anglo-amerického právneho systému: Veľká Británia, USA, Kanada
- africké štáty: Ghana, Nigéria
- štáty Ázie: Filipíny, Izrael, Pakistan
- Austrália
- štáty budujúce demokraciu: Španielsko, Poľsko, Maďarsko, Slovensko, Česko
Európsky ombudsman: www.ombudsman.europa.eu
Táto inštitúcia bola zriadená na základe Maastrichtskej dohody z roku 1992. Európsky parlament zvolil v roku 1995 prvého európskeho ombudsmana. Vyšetruje sťažnosti proti inštitúciám a orgánom Európskej Únie. Nemôže vyšetrovať sťažnosti proti štátnym, regionálnym alebo miestnym úradom. Nie je nadriadený národným ombudsmanom.
Slovenská republika:
Ombudsman je nezávislý ústavný orgán Slovenskej republiky. Chráni základné ľudské práva a slobody fyzických osôb a právnických osôb pri konaní, rozhodovaní alebo nečinnosti orgánov verejnej správy, ak je toto ich konanie, rozhodovanie alebo nečinnosť v rozpore s právnym poriadkom a právnym štátom.
Na verejného ochrancu ľudských práv sa môže obrátiť každý, a to:
- písomne (poštou, faxom, e-mailom, prostredníctvom elektronického formuláru)
- osobne (formou zápisnice v sídle kancelárie v Bratislave alebo v regionálnych pôsobiskách)
Z podnetu musí byť známe:
- akej veci sa sťažnosť týka
- proti ktorému orgánu verejnej správy smeruje
- čoho sa podávateľ domáha
Poznatky o dodržiavaní ľudských práv, ale aj svoje návrhy a odporúčania predkladá ombudsman každý rok v prvom štvrťroku Národnej rade Slovenskej republiky v Správe a činnosti.
Detský ombudsman:
Je zriaďovaný v školách a školských zariadeniach pre deti. Je volený deťmi a môže byť individuálnym alebo kolektívnym orgánom.
Cieľ:
- zintenzívnenie aktivít detí
- participácia na riešení problémov
- zlepšenie monitorovania, zlepšenie práv detí
Čo vlastne robí:
- prijíma podnety od detí a postupuje ich verejnému ochrancovi práv
- sprostredkúva stretnutia detí s kanceláriou verejného ochrancu práv
- monitoruje, sleduje dodrživanaie práv detí na škole